کد مطلب:214272 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:352

آفرینش مافوق تصور
مرحوم شیخ مفید رحمة الله علیه آورده است:

امام موسی بن جعفر علیه السلام فرمود: همانا خداوند متعال دو جهان مرتبط با یكدیگر آفریده است، كه یكی از آن ها علیا و دیگری سفلی می باشد.

و آفرینش تشكیلاتی هر دو جهان را در انسان ایجاد نموده است؛ همان طور كه این جهان را كروی شكل آفریده است، همچنین سر انسان را نیز چون گنبد، كروی شكل قرار داده و موهای سر انسان به منزله ی ستارگان؛ و چشمان او همانند خورشید و ماه؛ و مجرای تنفس او را چون شمال و جنوب؛ و دو گوش انسان را چون مشرق و مغرب قرار داده است.

همچنین چشم بر هم زدن انسان، مانند جرقه و برق، سخن و كلام او مانند رعد و صدای آسمانی، راه رفتن او همچون حركت ستارگان سیاره است.

همچنین نشست و نگاه انسان همانند اشراف ستارگان؛ و خواب انسان مانند هبوط آن ها؛ و نیز مرگ او همانند فناء و نابودی آن ستارگان خواهد بود.



[ صفحه 24]



خداوند كریم در پشت انسان 24 فقره و مهره ی استخوانی همانند 24 ساعت شبانه روز، و درون او 30 روده به تعداد روزهای ماه قرار داده است؛ و بدن او را متشكل از 12 عضو به مقدار حداكثر حمل او در شكم مادر آفریده است.

و درون انسان چهار نوع آب وجود دارد كه عبارتند از:

آب شور در چشمانش تا در گرما و سرما محفوظ و سالم بماند.

آب تلخ در گوش هایش تا جلوگیری از ورود حشرات باشد.

آب منی در صلب و كمرش تا او را از فساد و دیگر عوارض مصون و سالم نگه دارد.

آب صاف در دهان و زبانش تا كمك در جهات مختلف دهان و درون باشد.

و به همین جهت هنگامی كه حضرت آدم علیه السلام لب به سخن گشود، شهادت به یگانگی خداوند سبحان داد.

همچنین خداوند حكیم انسان را از نفس و جسم و روح آفرید، كه به وسیله ی نفس، خواب های مختلف می بیند؛ و جسمش مورد انواع بلاها و امراض گوناگون قرار می گیرد، كه در نهایت به خاك باز می گردد؛ و روح تا زمانی كه جسم بر روی زمین باشد، با او است و پس از آن جدا خواهد شد. [1] .



[ صفحه 25]




[1] اختصاص شيخ مفيد: ص 142.